Ik heb mijn doelgroepen in verschillende leeftijdscategorieën ingedeeld omdat bij sommige leeftijden nét weer iets andere is-sues spelen. Maar er zitten uiteraard ook overlappingen in en een rode draad van bijvoorbeeld de executieve functies die écht nodig zijn om je doelen te kunnen bereiken en die je op een leuke manier kunt versterken.
Ook ouders zijn van harte welkom in mijn praktijk om inzicht in hun kinderen en hun (leer) gedrag te Mijn stage op de basis-school (plusklassen groep 5/6 en 7/8) heeft me ook ingangen en begrip gegeven op en over scholen. Want kind, ouder en school vormen een heel belangrijke driehoek om het kind goed tot zijn recht te kunnen laten komen en lekker in zijn vel te laten zitten. Mooi als ik daar een verbindende factor in kan zijn!
Als ondernemer zijnde weet ik als geen ander hoe het bedrijfsleven in elkaar zit en een goed-in-zijn-vel zittende en tot-zijn-recht-komende leerling nu…. is een zegen voor een werkgever later of een voortreffelijke ondernemer.
Bij deze groep zal de hulpvraag en de ondersteuning voornamelijk gericht zijn op:
> Hoe leer je leren?
> Welke manier van leren past het beste bij jou?
> Wat is jouw leerstrategie en op welke manier ben jij “slim”?
> Hoe komt het dat het niet wil lukken op school?
> In kaart brengen en versterken van executieve functies
(vaardigheden om doelen te kunnen bereiken)
> Spelenderwijs vaardigheden leren
> Verstevigen van het zelfvertrouwen
Sem (10 jaar) – waarom lukt het niet echt op school met mijn kind overwin je schaamte!
Hoe moeilijk moet het zijn voor ouders om te zien dat hun kind toch echt niet dom is, maar dat het niet wil lukken. En dat je blije en leergierige zoon steeds minder enthousiast naar school gaat. Waar komt dat nou door vraag je je af? Wat doe ik verkeerd als ouder? Gelukkig konden de ouders van Sem hun schaamtegevoel opzijzetten en zochten ze hulp. Door gesprekken met de ouders én met Sem kwamen we er achter dat Sem geen standaard kind is en ook niet standaard leert. Sem blijkt een beelddenker en kan beter onthouden door dingen voor zich te zien, tekenen en met kleuren te werken.
Nu hij dit eenmaal weet over zichzelf en toepast gaat het een stuk beter met hem op school en met hemzelf. En daardoor ook zijn ouders…
Anna (8 jaar) – Altijd het maximale uit jezelf halen en toch niet gelukkig of blij zijn!
Zit in een plusklas waar zij verdiepende en aanvullende leerstof krijgt. Ze is een heel gedreven en ijverig meisje. Maakt altijd haar huiswerk en leert zelfs extra. Ze stelt hele hoge eisen aan haarzelf en kan heel erg onzeker worden bij onverwachte dingen of als ze geen 10 heeft maar een 9. Voor haar schoolprestaties hoeven haar ouders geen hulp in te schakelen, maar Anne is wel vaak verdrietig en niet gelukkig. Door middel van gesprekjes, spelopdrachten leert Anne dat ze ook gelukkig kan zijn als er geen maximaal resultaat wordt gehaald. Ze leert meer van haarzelf te houden, en dat dit houden van niet gekoppeld is aan een leerprestatie of eindresultaat. We merken dat Anne meer (innerlijke) rust krijgt en een blijer en gelukkiger kind wordt… met haar leervermogen zit het toch wel goed, maar deze balans brengt haar nog veel meer dan alleen die 10!
Bij deze groep zal de hulpvraag en de ondersteuning het meeste liggen in:
> Hoe leer je leren? Welke manier past het beste bij jou?
> Wat is jouw leerstrategie en op welke manier ben jij “slim”?
> Wie ben ik/ wat wil ik voor richting op?
> Wat voor studie moet ik doen?
> In kaart brengen en versterken van executieve functies (vaardigheden om doelen te kunnen bereiken)
> Hoe werk je doelgericht aan je vaardigheden?
> Waarom is mijn kind aan het onderpresteren en wat kunnen we eraan doen?
> Een IQ van 130 en nog niet eens je kamer op kunnen ruimen!
> Waar liggen je kwaliteiten en talenten?
> Hoe zit ik zelf in elkaar, waar word ik blij van, waar ben ik goed in?
Lotte (13 jaar) – hoe ga ik om met al die prikkels?
Een heel leuk en open meisje stapt binnen en maakt meteen contact. Niks mis mee zou je denken. Ze verteld dat ze vaak erg moe is op school en ook als ze uit school komt heeft ze wel een tijdje nodig om bij te komen. Samen zoeken we uit hoe dit komt en blijkt dat Lotte de “kwaliteit” hooggevoeligheid heeft, veel prikkels oppakt van andere mensen in haar omgeving en niet goed weet wat van haarzelf is of van een ander en hoe ze deze prikkels af moeten laten vloeien. Samen zorgen we dat deze kwaliteit die haar valkuil is geworden weer een kwaliteit is en hierna gaat het leren op school ook een stuk beter omdat Lotte letterlijk en figuurlijk beter in haar vel zit.
Bas (16 jaar) – Intelligent creatief denkend brein en toch geen goede toetsen maken, hoe kan dat?
Op verzoek van zijn ouders ga ik een gesprek met deze puber aan. Ik vraag hem hoe zijn lagere schoolperiode is verlopen. Bas zegt op jonge leeftijd thuiskomend uit school vaak driftbuien te hebben gehad vroeger en zijn ou-ders lieten hem testen. Hij heeft geen persoonlijke problemen maar schijnt wel behoorlijk slim te zijn. Daar wordt niet echt op ingegaan verder door school. Maar zegt hij…… tóch lukt het nooit om bij een toets een goede sco-re te krijgen. Met als resultaat dat Bas naar de MAVO moet. In de 3e van de MAVO blijft hij zitten en uiteindelijk slaagt hij met hakken over de sloot. Wat is er toch met hem aan de hand? Ouders en huisarts denken aan faalangst. In het gesprek rinkelt er meteen een belletje bij mij. Ik stel hem de vraag “hoeveel vingers heeft een mens?” Het “standaard” antwoord is natuurlijk 10 en levert een goed punt op bij een toets. Maar een creatief denkend brein denkt ten eerste dat deze vraag té makkelijk is en vraagt zich tegelijkertijd ook af of een duim en een pink wel vingers zijn en geeft als antwoord 8 of 6. Fout antwoord? Niet voor een creatief denkend brein dat veel verder na kan denken dan een gemiddeld mens en wat een talent. Bas herkent zich me-teen in de laatste optie. Inzicht in zichzelf en wat vaardigheden om zijn den-ken op het moment van een toets een andere kant op te krijgen helpen hem bij zijn vervolgstudie na de MAVO.
Bij deze groep zal de hulpvraag en de ondersteuning het meeste liggen in:
> Welke studie moet je kiezen?
> Stop met studiehoppen
> Wat wil je nou echt?
> Waar ben je goed in?
> Wat mis je nog aan vaardigheden; je weet nog steeds niet hoe je moet leren
> Een IQ van 130 en nog niet eens je kamer op kunnen ruimen!
> Hoe zorg ik dat ik klaar ben voor een leuke baan die bij me past en/of eigen bedrijf?
Thomas (19 jaar) – echt niet weten wat je wilt? Studie-hoppen
Is een hele slimme autistische jongen en zit al enkele maanden thuis van school. Soms is hij depressief en ook teleurgesteld in school. Hij is het liefst op zichzelf en gamet veel maar leert zichzelf thuis Japans als tijdverdrijf. Zijn hulpvraag is uitzoeken wat hij wil, want hij weet alleen maar te benadrukken wat hij niét wil! Samen buigen we dit om naar een lijstje met dingen die hij wél zou willen en geef ik hem inzicht hoe hij in elkaar zit en welke manier en vorm van onderwijs bij hém past. Enthousiast verteld zijn moeder dat hij zelf op zoek is gegaan naar een studie bij hem past; Simon heeft zijn autonomie terug!
Max (20 jaar) – op de universiteit en op eieren lopen?
Een hele serieuze jongen die vrij makkelijk door het VWO is heen gerold. Graag een bepaalde studie wilde doen maar hiervoor uitgeloot werd en nu een B-keuze studie doet. Niet echt zijn ding doet. In een vertrouwelijk ge-sprek verteld hij dat hij eigenlijk nooit heeft geleerd te leren op het VWO en op de universiteit het gevoel heeft op eieren te lopen.
Emily (18+ jaar) – ik heb nog maar korte tijd om te beslissen wat ik voor vervolgopleiding wil gaan doen; kun je mij ook helpen?
Door to the point vragen te stellen, een aantal testen te maken, Emily wat beter te leren kennen breng ik in kaart waar haar talenten liggen die verder gaan dan alleen haar vakkenpakket op school. Bescheiden vraagt ze of ik haar ook wil helpen in de zoektocht naar een passende opleiding. Wat een rust geeft het als je (al) weet wat je wilt gaan doen en de geschikte opleiding hiervoor hebt gevonden!