Ik heb mijn doelgroepen in verschillende leeftijdscategorieën ingedeeld omdat bij sommige leeftijden nét weer iets andere issues spelen. Maar er zitten uiteraard ook overlappingen in en een rode draad van bijvoorbeeld de executieve functies die écht nodig zijn om je doelen te kunnen bereiken en die je op een leuke manier kunt versterken.
Op de basisschool wordt een belangrijke basis gelegd op het gebied van 3 primaire doelen: Lezen, Schrijven en Rekenen. Deze vaardigheden zijn noodzakelijk voor de verdere persoonlijke ontwikkeling van het kind zelf. De genoemde vaardigheden gaan vooraf aan het verdiepend leren en zijn hier ook een voorwaarde voor. Het is dan ook belangrijk dat deze vaardigheden goed verankerd zijn in ieder kind. Helaas blijkt in de praktijk maar al te vaak dat
dit niet altijd optimaal lukt waardoor op de basisschool of in een later stadium een kind niet tot zijn recht kan komen of ongelukkig is. Door te onderzoeken welke vaardigheden nog extra aandacht nodig hebben en hieraan te
werken voorkom we samen dat een kind zich niet optimaal kan ontwikkelen.
Sem (10 jaar) – waarom lukt het niet echt op school met mijn kind? Overwin je schaamte!
Hoe moeilijk moet het zijn voor ouders om te zien dat hun kind toch echt niet dom is, maar dat het niet wil lukken op school? En dat je blije en leergierige zoon steeds minder enthousiast naar school gaat. Waar komt dat nu door vraag
je je af? Wat doe ik verkeerd als ouder? Gelukkig konden de ouders van Sem hun schaamtegevoel opzijzetten en zochten ze hulp. Door gesprekken met de
ouders én met Sem kwamen we er achter dat Sem geen standaard kind is en ook niet standaard leert. Sem blijkt een beelddenker en kan beter onthouden door dingen voor zich
te zien, te tekenen en met kleuren te werken. Nu hij dit eenmaal
weet over zichzelf en toepast gaat het een stuk beter
met hem op school en met hemzelf. En daardoor ook met
zijn ouders!
Rosalie (9 jaar) – een slim, sociaal, speels meisje heeft moeite met automatiseren op school.
Wat een heerlijke meid stapt er binnen in de praktijk. We hebben meteen een klik en echt contact. Ze houdt heel erg van andere kinderen, dieren en de natuur. Ze is heerlijk spontaan en speels. Het valt me wel direct op dat Rosalie snel afgeleid is. Ze kan op haar leeftijd al goed dingen verwoorden
en vertelt zelf waar ze op school niet goed in is. Ze begrijpt niet zo goed hoe dat komt maar wil wel weten waardoor dat komt. Ik laat haar zelf een doel bepalen voor het einde van het schooljaar. Het automatiseren van de tafels 1
t/m 10 en spelling zijn (nog steeds) lastig voor haar. Ik breng vervolgens via een aantal testjes haar sterke punten en minder sterke punten in kaart. Ik ‘gebruik’ haar speelsheid en met leuke uitdagende spellen trainen en versterken we stapsgewijs de vaardigheden die ze nodig heeft om haar doel te behalen. We ontdekken hierdoor ook dat ze heel veel indrukken opneemt de hele dag en haar speelsheid en nieuwsgierigheid er ook voor (kunnen) zorgen dat ze snel afgeleid kan zijn. Ook hebben we het erover dat sommige “saaie” dingen op school wél nodig zijn en dat je moet doorzetten. Hoe jong ze misschien ook nog mag zijn; ze begrijpt en leert dat ze met haar eigen manier van leren, kan zijn wie ze is. Ook leert ze doorzetten, dat wil zeggen haar eigen inzet aanwenden en niet die van de juf of ouders. En dat ze hiermee betere resultaten uit haarzelf kan halen. Omdat ik Rosalie zelf haar doelen heb laten bepalen zorg ik voor een
sterke(re) intrinsieke motivatie en kan ik ondersteunend zijn in het optimaliseren van haar vaardigheden en Talenten.
Anne (11 jaar) – Altijd het maximale uit jezelf halen maar toch niet gelukkig of blij zijn!
Dit leergierige meisje zit in een plusklas waar zij verdiepende en aanvullende leerstof krijgt. Ze is een heel gedreven en ijverig meisje. Maakt altijd haar huiswerk en leert zelfs extra. Ze stelt hele hoge eisen aan zichzelf en kan heel erg onzeker worden bij onverwachte dingen of als ze geen 10 heeft maar een 9. Voor haar schoolprestaties hoeven haar ouders geen hulp in te schakelen, maar Anne is wel vaak verdrietig en niet gelukkig. Door middel van gesprekjes, spelopdrachten leert Anne dat ze ook gelukkig kan zijn als er geen maximaal resultaat wordt gehaald. Ze leert meer van haarzelf te houden, en dat dit houden van niet gekoppeld is aan een leerprestatie of eindresultaat. We merken dat Anne meer (innerlijke) rust krijgt en een blijer en gelukkiger kind wordt. Met haar leervermogen zit het toch wel goed, maar deze balans brengt haar nog veel meer dan alleen die 10!
Ouders:
“Leuk dat je tegenwoordig ook
spelenderwijs nuttige dingen kunt leren.
Dat ging in onze tijd allemaal zo anders!”
Moeder:
“Ik ben opgelucht dat mijn kind weer met
plezier naar school gaat. Als ouder wil je
toch maar één ding: dat je kind gelukkig
is. ”
Om je als leerling binnen het voortgezet onderwijs succesvol te kunnen ontwikkelen is het beheersen van de juiste vaardigheden een voorwaarde. Onder schoolse vaardigheden verstaan we Sociale vaardigheden (je kunnen verplaatsen in de ander), Communicatieve vaardigheden (kunnen luisteren) en Cognitieve vaardigheden (een opdracht zelfstandig uit kunnen voeren). Ook Executieve vaardigheden (nodig om doelen te bereiken) zijn belangrijk, maar de verbindingen in het (puber)brein worden pas rond hun 18e optimaal ontwikkelt. De puberteit of pubertijd is een periode in het leven waarin kinderen
belangrijke lichamelijke en geestelijke ontwikkelingen doormaken. Deze ontwikkelingen kunnen niet alleen onzekerheid veroorzaken bij het kind zelf, maar ook bij de ouders. Door te onderzoeken wat goed gaat en wellicht nog beter kan, en hieraan te werken komt een kind uiteindelijk beter tot zijn recht.
Bas (16 jaar) – Intelligent creatief
denkend brein en toch geen goede resultaten, hoe kan dat?
Op verzoek van zijn ouders ga ik het gesprek met deze puber aan. Ik vraag hem hoe zijn lagere schoolperiode is verlopen. Bas vertelt dat hij vroeger vaak driftbuiten had toen hij uit school kwam, en zijn ouders nader onderzoek hebben laten doen om te kijken waarom hij zich zo voelde. Hij heeft geen persoonlijke problemen waardoor het leren bemoeilijkt wordt. Tussen neus en lippen door wordt vermeld dat hij bovengemiddeld intelligent is. Daar wordt verder niets mee gedaan op school. Bas vindt zichzelf helemaal niet slim omdat het hem niet lukt om hoge cijfers te halen bij toetsen. Met als resultaat dat Bas een MAVO-advies krijgt. In de derde klas van de MAVO blijft hij zitten en uiteindelijk slaagt hij met zijn hakken over de sloot.
Wat is er toch met hem aan de hand? Ouders en huisarts denken aan faalangst. Tijdens het gesprek rinkelt er meteen een belletje bij mij. Ik stel hem de vraag “hoeveel vingers heeft een mens?” Het “standaard” antwoord is natuurlijk 10 en levert een goed punt op bij een toets. Maar een creatief denkend brein denkt ten eerste dat deze vraag té makkelijk is en vraagt zich tegelijkertijd wellicht ook af of een duim en een pink wel vingers zijn en geeft als antwoord 8 of 6. Fout antwoord? Niet voor iemand met een creatief denkend brein dat nét iets anders werkt dan bij de gemiddelde mens. Bas herkent zich meteen in het alternatieve antwoord. Inzicht in zichzelf en wat vaardigheden om zijn denken op het moment van een toets een andere kant op te krijgen helpen hem betere schoolresultaten te krijgen en de keuze te vergroten voor een vervolgstudie na de MAVO.
Maureen (17 jaar – 5 HAVO) Studiekeuze en Leerstrategieën
Een ietwat verlegen meisje komt de eerste keer in de praktijk met de vraag welke vervolgstudie het beste bij haar past. Ik
begin met een speels kennismakingsspel en aan het eind van de eerste sessie krijg ik al de ware Maureen te zien. Ook ontdek
ik dat deze jongedame veel meer in haar mars heeft dan hetgeen ze laat zien. Dit komt ook omdat ze vaak de eerste stap
niet durft te zetten of niet zo goed weet hoe ze het aan moet pakken. Ik plan een extra sessie in waarbij ik haar inzicht geef in leerstrategieën en haar manier van leren. Gedurende deze sessie zie ik haar steeds opener worden en de kwartjes vallen! Door dit inzicht over haarzelf en de handvatten die ze nu heeft komen we daarna relatief snel bij de meest passende studierichting voor haar. Voor mij het bewijs dat mijn Sleutel-tot-Jezelf stappenplan maatwerk is en per persoon verschilt. En waarbij het voor mij steeds een heerlijke uitdaging blijft om alle puzzelstukken in kaart te brengen om uiteindelijk de puzzel in elkaar te laten passen.
Marc (17 jaar 5 VWO) in voorlaatste
jaar van eindexamen/nu al op zoek naar passende vervolgstudie.
Enigszins gestuurd door zijn ouders maar achteraf wel enorm blij, kwam Marc bij mij in de praktijk. ‘Ik heb geen flauw idee wat ik hierna wil doen’ zei hij bij binnenkomst. ‘Kunt u mij helpen?’ Gelukkig stond hij wel open voor gesprekken met mij. De ideale klant voor Edith Leer Talent: begin op tijd (het liefst in het voorlaatste jaar van je studie) met de zoektocht naar welke vervolgstudie je wilt gaan doen. Niet alleen kun je dan gericht Open Dagen bezoeken, maar ook kun je je in je laatste jaar volledig en in rust (heel belangrijk) op je eindexamen richten. Met Marc doorliep ik het Sleutel-tot-Jezelf stappenplan. Ik gaf hem de bouwstenen voor een passende studierichting en hiermee kon hij zeker van zichzelf en in rust het examenjaar in.
Annick (16,5 jaar) – All the way from Switzerland!
Via een gedeelde post op Facebook over ondersteuning bij studiekeuze kwam er via mijn website een verzoekje binnen van een Nederlandse vrouw uit Zwitserland. Zij vertelt dat haar dochter daar op een Internationale School zit en zij over 1,5 jaar in Nederland wil gaan studeren. De jongedame in kwestie weet niet welke richting ze op wil en omdat ze al diverse jaren in het buitenland wonen en werken hebben ze ook geen zicht (meer) op hoe studeren in Nederland in elkaar steekt. In de kerstvakantie zijn ze maar een paar dagen bij familie op bezoek. Of Edith Leer Talent (toch) iets kan betekenen was de vraag? Natuurlijk! Flexibiliteit en ondernemerschap is mij op het lijf geschreven. We hadden mede in verband met de Kerst maar 3 dagen achter elkaar om mijn Sleutel-tot-Jezelf stappenplan voor Studiekeuze uit te werken. Meestal breng ik dit in 4 à 5 sessies in kaart. Op het moment dat de familie terugreed naar Zwitserland heb ik alle input van de voorgaande 3 dagen verwerkt in een adviesrapport voor Studiekeuze. Toen het gezin weer veilig thuis arriveerde zat mijn uitgewerkte adviesrapport in de mail en konden ze zich vinden in het advies. Nu kunnen ze af en toe terug komen naar Nederland om gericht Open Dagen te bezoeken.
Ouders:
“De eerste sessie bij Edith Leertalent was
meteen al goed bevallen bij onze dochter.
Er is een last van haar schouders
gevallen. Dat ze het niet alleen hoeft te
doen. Heel Fijn!”
Moeder:
“Door de aanpak van Edith voelde
onze dochter weer het voordeel van
de keuzemogelijkheden in plaats van
overspoeld worden door de keuzestress.
Edith gaat echt in gesprek met haar
klant/je kind en ziet wat er nodig is om
tot inzicht en juiste keuze te komen.
Na elk gesprek met Edith Leertalent heb
je een goed gevoel, ben je je bewust van
je mogelijkheden en heb je nieuwe focus
om de volgende stap te zetten”
Ouders:
“Gisteren kregen we opeens een andere
dochter thuis. Het knopje was om. De
motivatie om nu nog even te gaan
knallen voor haar eindexamen was er
en hopelijk houdt ze dat vast. Fijn dat ze
zich zo openstelt bij jou. Ze vindt het ook
heel prettig bij je. Dus tot nu toe al heel
erg bedankt.”
Coachee zelf na afloop van Studie
Keuze traject:
“Ik ben een aantal dingen extra te weten
gekomen over mezelf en over andere
zaken heb ik bevestiging gekregen van
een onafhankelijk deskundig iemand
anders dan mijn ouders. “
Er wordt verwacht dat de vaardigheden opgedaan op de Basisschool (goed kunnen lezen, rekenen en schrijven) en de vaardigheden geleerd op de Middelbare school (Cognitief, Sociaal, Communicatief en Executieve vaardigheden) inmiddels volledig geïntegreerd en geautomatiseerd zijn in de persoonlijke ontwikkeling van de leerling en dat deze nu ingezet
kunnen worden voor het eigen maken van de vaardigheden die bij het toekomstige beroep horen. Helaas blijkt dat sommige vaardigheden soms, om wat voor reden dan ook, niet volledig ontwikkeld zijn. De begeleiding die ik bied is gericht op het herkennen van de Talenten die iemand heeft en het verbeteren van de vaardigheden die nog niet volledig ontwikkeld zijn. Hiermee zal eenieder beter in zijn vel zitten en kunnen geloven in zichzelf en zijn of haar Talenten.
Ben (19 jaar) – Slim maar….
Ik zie meteen wat een mentaal sterke krachtige jongeman mijn nieuwe coachee is. Hij is bijzonder intelligent maar heeft op de basisschool nooit leerstrategieën ontwikkeld of leren doorzetten. Toen hij naar de middelbare school ging begon hij ijverig op het VWO, maar verliet de middelbare school uiteindelijk met een MAVO-diploma. Daarna volgde hij (met gemak) een mbo-opleiding maar kwam hij tot de conclusie dat voor de baan en het leven wat hij graag wil leven hbo-niveau vereist is. Hij heeft zelf al precies uitgedokterd welke studie hij op het hbo wil volgen en is erg gemotiveerd om deze succesvol af te ronden. Hij beschikt (gelukkig) over de nodige zelfkennis en wil nu graag meer weten over leerstrategieën. Ik doorloop met hem (toch) mijn volledige stappenplan. We brengen in kaart wie hij is, wat zijn zijn, welke studie daarbij past, over welke vaardigheden hij al beschikt en welke vaardigheden hij nog moet ontwikkelen om met succes zijn hbo-opleiding te starten én af te ronden. De door hem gekozen studie sluit hier perfect bij aan. Complimenten voor hem! Ik geef hem hiernaast nog
extra inzicht in zijn manier van leren en leerstrategieën. Met vertrouwen laat ik deze jongeman na een aantal sessies weer los; die gaat er wel komen!
Daan (24) jaar – na zijn studie aan de universiteit zit hij thuis zonder werk!
Een hele intelligente jongeman komt voor het eerst in mijn praktijk om te onderzoeken waarom het hem niet lukt een passende baan te vinden. Eerst breng ik in kaart wie hij (echt) is en wat zijn Talenten zijn en komen we tot de conclusie dat de studie die hij gevolgd heeft hem wel op het lijf geschreven is. Zijn persoonlijke uitdaging ligt dan ook meer in het leren vertrouwen op zichzelf, de vaardigheden die hij minder heeft ontwikkeld te versterken en vanuit dat punt zijn Talenten toe te gaan passen. Samen maken we een plan van aanpak waarbij hij door middel van kleine stapjes een zogenaamde ‘successpiraal’ kan genereren en het vertrouwen in zichzelf en zijn kunnen kan groeien. We herschrijven zijn CV met zijn Talenten, we oefenen sollicitatiegesprekken en als hij mij laat weten aangenomen te zijn bij dé baan die bij hem past maakt mijn hart een sprongetje en laat ik hem weten hoe trots ik ben op hem!
Thomas (19 jaar) – Studie-hoppen; welke studie past bij mij?
Thomas is een hele slimme jongen met ASS en zit al enkele maanden thuis van school. Soms is hij depressief en ook teleurgesteld in school. Hij is het liefst op zichzelf en gamet veel maar leert zichzelf thuis Japans als tijdverdrijf. Zijn hulpvraag is uitzoeken wat hij wil, want hij weet alleen maar te benadrukken wat hij niét wil! Samen werken we aan een
lijstje met dingen die hij wél zou willen en geef ik hem inzicht hoe hij in elkaar zit en welke manier en vorm van onderwijs bij hém past. Enthousiast verteld zijn moeder dat hij zelf op zoek is gegaan naar een studie bij hem past; Thomas heeft zijn autonomie terug!
Moeder:
“Ik hoop zo dat mijn zoon zijn plekje
vindt tussen alle extraverten van nu. Ik
merk dat hij actiever wordt. Bedankt voor
het meedenken, begeleiden en stimuleren
Edith.”
Coachee na de eerste sessie:
“Diepe zucht: Pff wat een verademing
om hardop bepaalde dingen over mezelf
te kunnen zeggen. Ik voel me op mijn
gemak bij jou en heb het gevoel mezelf te
kunnen zijn hier.”
Onderstaande feedback kreeg ik van jongeman die een Studie Keuze Traject bij mij volgde:
Het is zonde om een tussenjaar te nemen als het niet nodig is.
Ik doe nu MBO 4 en wist niet welke vervolgstudie ik wilde gaan doen op het HBO. Doordat ik weinig hulp kreeg vanuit school dacht ik dat ik na dit jaar maar beter een tussenjaar moest nemen i.p.v. door te gaan studeren. Gelukkig kwam ik in contact met Edith, ze heeft me echt geholpen!
Ik ga nu volgend jaar HBO bedrijfskunde doen en heb er hartstikke zin in. Ik heb samen met Edith mijn toekomst uitgestippeld en dat geeft mij persoonlijk een enorme opluchting!
Verder ben ik ook er ook achter gekomen wie ik ben en wat ik moet doen om iedere dag het beste uit mijzelf te halen. Dit kan ik ook weer gebruiken in het dagelijks leven en tijdens mijn studie. Alles samengevat een hele leuke en fijne ervaring!
Ik weet dat er meer jongeren van mijn leeftijd op dit moment hetzelfde meemaken, dat heeft mede te maken door de tijd waar wij nu in zitten. Voor iedereen die nog twijfels heeft neem contact op met Edith!!
Zo belangrijk voor je toekomst!
Edith Leer Talent heeft al heel veel jongeren begeleid bij de vaak moeilijke zoektocht in een wir-war van mogelijkheden aan (vervolg) opleidingen. We gaan samen op ontdekkingsreis en vinden de bouwstenen waarmee jij de juiste studie kunt gaan kiezen. Een grote aanrader voor diegene die de vervolgstudie of richting nog niet helder heeft.
Je ontdekt wie je écht bent, wat jouw Talenten en Doelen zijn en over welke Vaardigheden je al beschikt om jouw Doelen te behalen en welke je nog zou moeten ontwikkelen hiervoor. Meer dan 95% van de jongeren die het Studiekeuze Traject hebben gevolgd, heeft deze nieuwe studie succesvol afgerond.
Hoe beter jij jezelf eerst leert kennen, hoe beter je keuzes kunt maken die écht bij jou passen en hoe groter de motivatie is om succesvol je diploma te halen.
De meest gehoorde feedback bij individuele trajecten is: Dit zou standaard op school moeten worden gegeven! Het is zó verhelderend en je gaat met zoveel rust het eindexamen je kunt gericht de Open Dagen bezoeken en je ruimschoots op tijd inschrijven voor je nieuwe studie!
Ben (19 jaar) – Slim maar….
Ik zie meteen wat een mentaal sterke krachtige jongeman mijn nieuwe coachee is. Hij is bijzonder intelligent maar heeft op de basisschool nooit leerstrategieën ontwikkeld of leren doorzetten. Toen hij naar de middelbare school ging begon hij ijverig op het VWO, maar verliet de middelbare school uiteindelijk met een MAVO-diploma. Daarna volgde hij (met gemak) een mbo-opleiding maar kwam hij tot de conclusie dat voor de baan en het leven wat hij graag wil leven hbo-niveau vereist is. Hij heeft zelf al precies uitgedokterd welke studie hij op het hbo wil volgen en is erg gemotiveerd om deze succesvol af te ronden. Hij beschikt (gelukkig) over de nodige zelfkennis en wil nu graag meer weten over leerstrategieën. Ik doorloop met hem (toch) mijn volledige stappenplan. We brengen in kaart wie hij is, wat zijn zijn, welke studie daarbij past, over welke vaardigheden hij al beschikt en welke vaardigheden hij nog moet ontwikkelen om met succes zijn hbo-opleiding te starten én af te ronden. De door hem gekozen studie sluit hier perfect bij aan. Complimenten voor hem! Ik geef hem hiernaast nog
extra inzicht in zijn manier van leren en leerstrategieën. Met vertrouwen laat ik deze jongeman na een aantal sessies weer los; die gaat er wel komen!
Daan (24) jaar – na zijn studie aan de universiteit zit hij thuis zonder werk!
Een hele intelligente jongeman komt voor het eerst in mijn praktijk om te onderzoeken waarom het hem niet lukt een passende baan te vinden. Eerst breng ik in kaart wie hij (echt) is en wat zijn Talenten zijn en komen we tot de conclusie dat de studie die hij gevolgd heeft hem wel op het lijf geschreven is. Zijn persoonlijke uitdaging ligt dan ook meer in het leren vertrouwen op zichzelf, de vaardigheden die hij minder heeft ontwikkeld te versterken en vanuit dat punt zijn Talenten toe te gaan passen. Samen maken we een plan van aanpak waarbij hij door middel van kleine stapjes een zogenaamde ‘successpiraal’ kan genereren en het vertrouwen in zichzelf en zijn kunnen kan groeien. We herschrijven zijn CV met zijn Talenten, we oefenen sollicitatiegesprekken en als hij mij laat weten aangenomen te zijn bij dé baan die bij hem past maakt mijn hart een sprongetje en laat ik hem weten hoe trots ik ben op hem!
Thomas (19 jaar) – Studie-hoppen; welke studie past bij mij?
Thomas is een hele slimme jongen met ASS en zit al enkele maanden thuis van school. Soms is hij depressief en ook teleurgesteld in school. Hij is het liefst op zichzelf en gamet veel maar leert zichzelf thuis Japans als tijdverdrijf. Zijn hulpvraag is uitzoeken wat hij wil, want hij weet alleen maar te benadrukken wat hij niét wil! Samen werken we aan een
lijstje met dingen die hij wél zou willen en geef ik hem inzicht hoe hij in elkaar zit en welke manier en vorm van onderwijs bij hém past. Enthousiast verteld zijn moeder dat hij zelf op zoek is gegaan naar een studie bij hem past; Thomas heeft zijn autonomie terug!
Moeder:
“Ik hoop zo dat mijn zoon zijn plekje
vindt tussen alle extraverten van nu. Ik
merk dat hij actiever wordt. Bedankt voor
het meedenken, begeleiden en stimuleren
Edith.”
Coachee na de eerste sessie:
“Diepe zucht: Pff wat een verademing
om hardop bepaalde dingen over mezelf
te kunnen zeggen. Ik voel me op mijn
gemak bij jou en heb het gevoel mezelf te
kunnen zijn hier.”